Literární epochy, směry, proudy a hnutí
[Edit]- Antika
- Středověk
- Renesance a Humanismus
- Baroko
- Klasicismus
- Osvícenství
- Preromantismus
- Romantismus
- Realismus
- Naturalismus
- Moderna
- Modernismus a Avantgarda
- Existencionalismus
- Socialistický realismus
- Magický realismus
- Absurdní drama
- Postmodernismus
Antika
- 8. stol. př.n.l. (první písemné památky) až 5. stol.n.l.
- Antiqus - starý, starobylý (z latiny)
- Kultura starého Řecka a Římské říše
- Ovlivnila vědu, filosofii, literaturu, výtvarné umění a stala se základem evropské vzdělanosti
- Podmínky pro vznik kultury v Řecku:
- výhodná zeměpisná poloha, leželo na rozhraní více kultur
- dokázali si zachovat svoji kontinuitu - tradici
- Později podmaněni Římany, ale Římané převzali Řeckou kulturu a rozšířili ji po celé Evropě
- Úsilí o všestranný rozvoj člověka = KALOKAGHATIE (Řekové) soulad tělesné krásy a dobrých vlastností, uplatňováno ve výchově privilegovaných tříd (nejbohatší společnost)
Středověk
- Od rozpadu Římské říše do nástupu renesančních hnutí
- Středověká literatura se dělí na:
- Raný středověk - bohoslužebné a literární jazyky jsou latina, řečtina, staroslověnština
- Vyspělý středověk - literatura v národních jazycích
- Největší vliv na středověkou kulturu mělo křesťanství, které určuje víru, morálku a názory na umění
- Vznikají alegorická díla – vystupují zde ztělesněné vlastnosti. Důležitější byla forma než obsah a nebyla důležitá originalita.
- Autoři čerpali ze společných pramenů:
- biblické příběhy
- některá antická díla (od Ezopa, Ovidia, Homéra)
- Gesta Romanorum (= Příběhy Římské)
- Legenda aurea (= Zlatá legenda) – sbírka legend, vznikla v Itálii ve 13. století
- Objevuje se řada nových žánrů:
- duchovní poezie
- legendy
- kázání
- církevní divadelní hry
- traktát
- letopisy
- kroniky
- milostná lyrika
- Rozvíjí se rytířský epos a rytířský román (líčí hrdinské činy křesťanských rytířů)
Renesance a Humanismus
- z franc. renaissance – znovurození
- první příznaky se objevily v Itálii na konci 13.stol. – Itálie jako zrod renesanční kultury
- není jednolitá a vyhraněná (jako např. baroko)
- jednalo se o obrácení zájmu od Boha k člověku samému
- Základní rysy humanismu (a vzájemný vztah s renesancí):
- Humanismus je soustava názorů či životní program, který představoval základní proud v období renesance
- z lat. slova humanus = lidský
- Humanisté zdůrazňovali přirozenou rovnost všech lidí před Bohem
- Zdůrazňoval moc a sílu lidského rozumu v poznávání okolního světa – racionalismus
- Literární a vědecké hnutí 14.-16.stol., které programově navazovalo na odkaz antiky
- Základní myšlenkou byla „ad fontes“ – „k pramenům“
- Alžbětínské drama:
- ze všech literárních druhů dosáhlo největšího rozkvětu drama
- díky královně Alžbětě I. se vžil literárně-historický pojem alžbětínské drama
- pod tímto pojmem dnes rozumíme vrcholné období anglického divadla v období od poslední čtvrtiny 16.stol. po začátek 17.stol.
Baroko
- 17. století
- Španělsko – kolébka baroka
- Příčiny nástupu baroka: vracení k víře, upuštění od rozumu (války, černá smrt)
- Třicetiletá válka: prosazování katolické církve
- rozšiřující se moc katolické církve (ovlivněno Hasburky)
- Rysy baroka v architektuře:
- nepravidelné linie
- výzdoba
- monumentálnost
- Rysy baroka v hudbě:
- kontrasty
- varhany
- Znaky literatury:
- motiv smrti a posmrtného života ,strach ze smrti, strach z Boha
- motiv Bůh: jedinečný, všemohoucí
- Láska k Bohu: pozemská láska splývá s láskou k Bohu
- Útočí na lidské city, alegorie, kontrasty
Klasicismus
- Vznik ve Francii, 17. století, doba Ludvíka XVI.
- Opírá se o absolutistickou vládu, navazuje na antiku, ideál harmonie
- Vyžadoval pevný řád a estetické normy
- Literatura rozdělena na vysoké (tragédie-historická témata) a nízké (komedie) témata
- Daná forma, jak se má co psát, strohý
- Vychází z teorie racionalismu
- Klasicistní drama:
- jednota místa, času, děje – Aristoteles
- Velký důraz na přednes → DEKLAMACE
- Literární druhy:
- didaktická báseň
- moralizující vyprávění
- eseje
- úvahy
Osvícenství
- doba 18. století, filosofický a ideologický směr
- rozvoj přírodních věd, techniky a průmyslu, kult rozumu, racionalismu
- konec feudalismu, názor: Lidé jsou si od přírody rovni
- víra v pokrok, budoucnost
- filozofové : Locke, Bacon
- rozvoj prózy a dobrodružných románů
Preromantismus
- přechod mezi klasicismem a romantismem
- důraz na cit (morálku, ctnosti)
- odmítnutí konvencí, příkazů, řádu → i v umělecké tvorbě (požadavek úplné tvůrčí svobody)
- nerozdělování na vrstvy (společnost)
- návrat k přírodě, k lidové slovesnosti (folkloru)
- Vzory:
- venkovský, prostý, nezkažený člověk
- prostý způsob života
- obdiv ke schopnému a podnikavému jedinci
- Český preromantismus:
- Důraz na cit ⇒ spojení veřejného a soukromého citu (Jan Kollár)
- Kult přírody, folkloru, dávnověku i šťastné budoucnosti (Rukopis královédvorský, Rukopis zelenohorský, F.L.Čelakovský, J.Kollár)
- Rozpětí citu:
- láska k ženě
- národu
- lidstvu
- bratrství
- V důsledku slabosti české buržoazie nemožnost sny realizovat, proto buď nadměrný entuziasmus nebo naopak elegismus (J.Kollár)
- Úsilí o rozvoj národního jazyka (zvláště básnického a odborného – J.Jungmann)
Romantismus
- umělecký směr, který se v evropském umění objevuje koncem 18. a v 1. polovina 19. století Autoři: géniové, hledají a nalézají pravdu, tvoří výjimečné hodnoty, bouří se jako silní, nepochopení a osamocení. Společnost vidí jako pokryteckou, svět považují za nespravedlivý.
- kolébkou je Anglie a Francie, velké centrum je také Německo.
- základní romantický rozpor je dán napětím mezi snem, fantazií a osudově a historicky danou skutečností.
- Romantické prvky:
- postava vyděděnce
- středověká témata
- láska k přírodě
- záliba ve všem necivilizovaném…
- Čistý romantismus se moc nevyskytuje, spíše se prolíná s ostatními styly.
- Historický román (W.Scott – hlavní hrdina je idealistický snílek, končí tragicky)
- Základní rysy:
- romantický hrdina
- často splývá s autorem
- je výjimečný
- neschopný přizpůsobit se
- romantický hrdina
- láska = bývá cílem hrdiny, ale většinou nešťastně miluje svůj ideál.
- silná subjektivnost díla = autor vyjadřuje svůj názor a často sám vstupuje do děje.
- dělení romantismu:
- revoluční - autor neutíká před skutečností, jeho hrdinové se bouří
- konzervativní - autor se snaží skutečnosti uniknout do minulosti nebo náboženských představ, hrdinové nenacházejí řešení.
Realismus
- Realismus je umělecký směr 2. pol. 19. stol.
- Z latinského
realis
= věcný, skutečný (od res = věc) - Na vývoj realismu měl velký vliv rozvoj přírodních a technických věd
- Realismus líčí život, jaký doopravdy je nebo jaký se zdá být, jde mu o pravdivé, skutečné, reálné zobrazení života
- Kritický realismus - kriticky zachycuje nedostatky lidí i společnosti, nezná cestu k nápravě
- Znaky v literatuře:
- Důkladný popis prostředí a postav
- Přesné líčení událostí
- Rozsáhlý pohled na duševní stavy hl. postav
- Postavy se vyvíjejí a mění
- Společenské podmínky podle realistů pěstují v lidech sobectví, hamižnost, bezohlednost
- Hlavní postavy jsou normální, řadoví lidé, ničím výjimeční, přesto mají nějaký svůj zajímavý příběh
- Autor přistupuje ke skutečnosti objektivně, neúčastní se děje
- Autoři nepíší „ich“ formou, ale „er“ formou ( ve 3. os. )
- Jazyk se blíží každodenní mluvě – běžně užívané řeči
- Objevují se nové výrazové prostředky – hovorová řeč, dialekt, archaismy…
- Píší se především romány,kde je dostatek prostoru pro popsání vývoje postav, prostředí
Naturalismus
natura
= příroda- umělecký směr v literatuře a malířství, který navazuje na realismus
- Rozvíjí se v 60. až 80. letech 19. století ve Francii, v letech 90. se šíří do ostatních literatur.
- Zobrazení skutečnosti je věrné až fotograficky přesné, detailní
- Přírodní zákony mechanicky aplikují na lidskou společnost
- Člověka vidí jako tvora zmítaného pudy, instinkty, vášněmi, jehož osud je předurčen dědičností a sociálním prostředím (jako by člověk neměl samostatné myšlení, vůli, vlastní charakter, vyšší city a ideály)
- Hlavními hrdiny jsou většinou lidé z nižších vrstev (např. dělníci)
- Autoři vybírají nízká témata: nejvšednější život, hlavně jeho odpudivé stránky (nemoci, bídu, kladou důraz na zápornou stránku života)
- Pesimismus = bezperspektivnost.
Moderna
- 90.léta 19.-počátek 20.století
- období politických změn – sjednocování Německa a Itálie
- revoluce na východě, počátek 1.světové války
- dělení kolonií -> boje o kolonie
- moderní umění a moderní směry
- nové vynálezy, neduhy kapitalistické společnosti -> silná dělnická hnutí
- velké sociální rozdíly strach z konce století -> soustředí se na vlastní nitro
- znaky:
- odpor k měšťáctví;
- individualismus a subjektivita(autor není jedním z davu)
Impresionismus
- snaha zachytit okamžik a jeho jedinečnost
- krátké tahy štětcem nebo tečky, pastelové barvy -> jde o pocit
- básně – lyrika, silná procítěnost (Sova, Verlaine, Šrámek)
- malíři – Monet, Manet, Slavíček
Symbolismus
- inspirace E.A.Poem a jeho básní Havran
- náznaky, dvojsmysly, nic není řečeno přímo
- ne vždy jednoznačné, individualizované – dnes nemusíme symbolům správně porozumět
- básně – zvukomalba (až hudební) X volný verš (Březina)
- málo kdy čistý, často spojený s impresionismem
Dekadence
- opovržení a hnus společností, opovrhují i sami sebou (básníci)
- umění pro umění – umění je pouze umění, které je dokonalé
- silné prožitky ústící v hnus, osamocení, rozpor
- ošklivost, rozpaky, nuda, skepse, zoufalství, smrt (není vysvobození)
- básně – opět symboly, neurčitost, citové a hudební zabarvení
Modernismus a Avantgarda
- avantgarda = předvoj – urč. směr, který prosazuje nové myšlenky, průkopníci přicházejí s něčím novým
Expresionismus
- V literatuře, výtvarném umění i hudbě, 1. čtvrtina 20. stol.
- Výraz „exprese“ ( = bezprostřední výraz)
- Reakce na impresionismus a naturalismus
- Umění má být jen objektivním zachycením vnějšího světa (realismus) a odrazem smyslových dojmů (impresionismus)
- Umění má být přímou expresí toho, co je uvnitř autora – citové reakce
- Hlavní pocity úzkosti, obav, strachu
- Mnohdy působí jako výkřik = člověk má pocit, že je ve světě ztracen a že ho ten svět ohrožuje
- Záliba v historickém prostředí a prvcích
Dadaismus
„dada“
= hračka- hnutí, r.1916, dadaisté nalezli azyl ve švýcarském Zurichu
- reakce na válku, protest proti válečnému mrzačení
- protest proti umění, morálce, rozumu, kultuře
- negace všeho, co je ve světě
- nihilismus (nic nemá smysl)
- popírání všech hodnot
- dadaismus odmítá krásu, styl, řád
- boj proti všem estetickým pravidlům
- básnický projev připomíná šíleného schizofrenika, úplného blázna
- originální postup jak skládat básně
- dadaisté rozstříhali noviny na jednotlivá slova, která dali do klobouku → vznik neobvyklých slovních spojení
- 1919 se dadaisté stěhují do Paříže – zde získávají další stoupence a obdivovatele (A. Breton, P. Soupault, P. Éluard, B. Péret, T. Tzara)
Surrealismus
- vznikl z iniciativy T. Tzary a A. Bretona (Tzara chtěl dále pokračovat ve stříhání novin do klobouku, ale Breton chtěl
- směr dále rozvíjet → studoval medicínu, inspirace Freudem)
- nevědomí ovlivňuje naše chování (Freud) – surrealisté se snažili si navodit hypnotické stavy, sny, horečnaté stavy, delirium, apod.
- (v nevědomí – pravá skutečnost)
- automatický text (automatické psaní)
- okamžitý záznam toho, co se člověku odehrává ve vědomí (bez jakékoli kontroly vůle – záznam pohybu myšlenek)
- slovo surrealismus – poprvé použito Apollinairem ve hře Prsy Tiréziovy
Futurismus
- 1. avantgardní směr
- 1908 – Itálie – manifest futurismu (autorem Filippo Thomaso Marinetti )
futurus
= budoucí- obrácen k přítomnosti a budoucnosti, obdiv k moderní technice, městské civilizaci
- futurismus vidí krásu v pohybu, rychlosti, síle a činu
- mění se i poezie
- futurismus se postavil proti tradici a minulosti v umění – rým, rytmus, syntaktická stavba
- směr provádí syntaktickou destrukci věty
- vytváří tzv. „teorii osvobozených slov“(slova jsou skládána bez ohledu na logické vazby a syntaktická pravidla,bez nterpunkce)
- futurismus využívá kakofonie (nelibozvučnost – napodobování řinčení strojů)
- směr se snaží setřít hranice mezi jednotlivými druhy umění (hudba, malířství, literatura)
Poetismus
- český umělecký směr, polovina 20. let 20. století
- reakce na proletářskou poezii.
- Témata:
- lidové zábavy
- cirkus
- varieté
- kouzelníci
- umění bavit se a žít
- parodie a zlehčování
- myšlenková asociace
- hravost a básnické obrazy – metafory
- Zakladatelé: Karel Teige a Vítězslav Nezval – Manifest poetismu.
Existencionalismus
- Existence = bytí, jsoucno
- Literární směr (30.-60. let 20. století),vychází z filosofie existencialismu
- Chápe člověka jako tvora nedobrovolně vrženého do lidského světa, osamoceného, odloučeného jedince,izolovaného od lidské společnosti, který si uvědomuje nevyhnutelnost smrti a dočasnost své existence.
- V důsledku toho prožívá úzkost, strach, pociťuješ absolutní osamělost.
- Hrdina:
- jeho vlastnosti jsou předem dané, předurčují děj
- vnitřně pochybující člověk, který je často v mezní životní situaci
- Forma:
- literární dílo je chápáno jako sebevyjádření autora (zachycuje jeho duševní procesy) jako způsob vyjádření určitých filosofických tezí
- mívá spíše formu eseje než tradičního románu či povídky.
Socialistický realismus
- má napomáhat budování komunistickému režimu
- paradoxní směr (opěvoval realitu, která ani nemohla být)
- základní témata
- Budovatelská poezie:
- p. šťastných zítřků
- frézistická poezie (plná frází)
- primitivní, agresivní, militantní poezie
- autoři – podivuhodní kouzelníci
Magický realismus
- magický = kouzelný – protiřečí si (magický x realismus)
- záležitost Jižní Ameriky, Iráku, Íránu, Kazachstánu…
- čerpá z lidové tvorby (eposů, mýtů)
- spisovatelé – lidé, kteří poznali západní i východní kulturu a spojují je v těchto dílech
- svět, který lidem (např. domorodcům) připadá reálný je pro nás kouzelný(strom mluví, duchové…), a naopak je pro ně magické, co je pro nás reálné (železnice…)
- míchání žánrů, časových rovin (ne vždy chronologický postup)
- často citována poezie
- pracuje se s mýtem
Absurdní drama
- Cílem zobrazit pocit jedince žijícího ve společnosti, která mu nerozumí
- nemá tradiční děj, autor zdůrazňuje neschopnost komunikace a dorozumění
- základem je nic neříkající dialog; dialog lidí, kteří si nerozumějí
- dialog se řídí principem kruhovitosti (opakování stejných vět, spojení nebo slov stále dokola)
- často prvky černého humoru a grotesky
Postmodernismus
- vzniká jako reakce na modernismus
- vzniká ve 40. letech, ale rozkvětu nabývá až v 70. letech
- projevuje negativní postoj k avantgardním směrům
- dochází k prolínání tradice a experimentu
- charakteristické rysy:
- dílo je chápáno ve dvojí rovině (má promluvit jak k intelektuálovi, tak k povrchnímu čtenáři)
- spojuje odlišné stylové a žánrové styly (detektivka se sci-fi, soc. sonda, filozofický román),
- nedá se moc vysvětlit, využívá metodu palimpsetu (starý lit. text, starý text se vymazal a na něj se napsal jiný), cituje z jiných slavných děl