Hinduismus na západě (WIP)
[Edit]- Úvod
- Orientální renesance
- Američtí trancendetalisté
- Oborozenečtí jazykovědci, filosofové a básníci
- Reformní hnutí v Indii
- Guru Ošo
- Orientální renesance
- Theosofická společnost
- Bhagván Šri Radžníš - Osho
Úvod
- Georg Wilhelm Leibnitz (1646 - 1716)
- hledání prvotního jazyka
- cílem obohatit a rozvinout náboženství v Evropě
- Jezuité
- v polovině 18. st. překlad částí Rámajány a Bhagavadgíty
- Voltaire (1694 - 1778)
- Indie jako domov nejčistšího, původního náboženství
- Indie jako nástroj emancipace Západu od semitských kořenů
- Po kolonizaci zájem o indické tradice upadá
- Abraham Hyacinthe Anquetil-Duperron (1731 - 1805)
- od roku 1775 řeklad padesáti upanišad do franzouštiny a pak do latiny; sborník Oupnek’hat (1801 - 1802)
- soustředil se na Panišaty - texty z poloviny prvního století před Kristem
- Charles Wilkins (1749 - 1836)
- překlad Bhagavadgíty (1784) a Hitópadéši (1786)
- Gramatika sanskrtu (pro požár až 1808)
- William Jones (1746 - 1794)
- 1784 - Královská asijská společnost
- 1789 - přeložil Kálidásovu Šakuntalu
- 1792 - přeložil Gítagóvindu a Mánavadharmašástru
Orientální renesance
- idea orientální renesance
- kolébkou civilizace je Indie
- árijská indoevropská rodina, sanskrt
- snaha o smíšení indických a evropskych tradic
- vize obrody a nadcházejícího novéhověku
- iluze, že v indii dřív bylo “pranáboženství”
- které bylo monoteistické a morální
- ale nakonec se zkazilo se (např, kastovním systémem)
- Křesťanství bylo synonymum pro civilizaci
- Hinduismus se bral jako také náboženství s potenciálem křesťanství, ale zkažené zpátečnictvím
- Johnan Gottfried Herder (1744 - 1803)
- Orient jako čistý, nevinný, dětský stav listva
- Friedrich Schlegel (1772 - 1829)
- Jazyk a moudrost Indů (1808)
- Franz Bopp (1791 - 1867)
- Srovnávací mluvnice sanskrtu, zendu, řečtiny, latiny, gótštiny a němčiny (1833 - 1849)
sans. Dyaus Pitar = řeč. Zeus = lat. Jupiter = server. Týr
- Srovnávací mluvnice sanskrtu, zendu, řečtiny, latiny, gótštiny a němčiny (1833 - 1849)
- Arthur Schopenhauer (1788 - 1860)
- Svět jako vůle a představa (1819)
Američtí trancendetalisté
- unitáři
- neuznávají svatou boží trojici
- opak trinitarismu
- silně humanistické
- bůh je velmi neurčitý a abstraktní
- říkali si univerzalisté a snažili se spojovat východní náboženství se západním
- žena TGM byla unitářka, samotný Masarik tím byl ovlivněn
- Norbert Fabián Čapek - zakladatel českého unitářství
- v československu bráno jako pokrokové, intelektuální náboženství
- unitáři mají velkou budovu v Praze nazývanou Unitárium
- Potom co byli za komunismu zakázáni hinduisté, tak začali působit pod unitáři
- Henry David Thoreau (1817 - 1862)
- Wladen (aneb život v lesích), 1854
- Ralph Waldo Emerson (1803 - 1882)
Oborozenečtí jazykovědci, filosofové a básníci
- 1803 - Václav Matěj Kramerius: Hisorické vypsání mongolského císařství
- Antonín Jan Jungman (1775 - 1854)
- úryvky z příběhů o Nalovi a Damajantí z Máha ///////////////
- August Schleicher (1821 - 1868)
- první profesor sanskrtu (1850 - 1857)
- 1851 - překlad příběhu a Nalovi a Damajantí z mahábháraty
- František Čupr (1821 - 1882)
- filosof, překlad indických textů
- učení staroindické, jeho význam u vznikání a vyvinování názorů
- zvláště křesťanský a vůbec náboženstkých (1876 - 1881)
- 1877 překlad Bhagavadgíty
- Otakar Březina (1865 - 1942)
- Jaroslav Vrchlický
- 1884 příběh o Savitrí z Mahábháraty
Reformní hnutí v Indii
- reakce na zájem západu o indii
- návrat k Védským a upanišadovým kořenům
- posílení monoteistických tendencí
- snaha o oproštění od zaostalých tradic
- snaha o společenské reformy
- Indové se často odvolávají univerzálně na Védy, ikdyž to v nich není
- Rámmóhan Ráj (1772 - 1833)
- Bráhma-samádž - bůh splňující monoteistickou představu
- hnutí podobné unitářům
- Indický úředník
- ovlivněný křesťanstvím
- Bráhma-samádž - bůh splňující monoteistickou představu
- Debendranáth Thákur - (1817 - 1905)
- Dájánand Sarasvátí (1824 - 1883), Árja-samádž
- Rámakrišna paramahamsa (1834 - 1886)
- jednoduchá, niterná a nenásilná zbožnost
- velká labuť
- labuť je jízdním zvířetem samotného Brahmy
- podle indické tradice má labuť schopnost od sebe oddělit mléko a vodu
- je to symbol oddělení pravdy od klamání
- “K bohu krišnovi přišel brahman a uctíval ho obřady a myslel si, že to ocení. Pak přišel nevzdělaný rolník, který ho také uctíval nějakým velmi neformálním způsobem. Krišna to ocenil stejně. Brahman se urazil. Krišna mu dá kalich s olejem a řekne mu aby obešel město a nic nerozlil. Brahman to splní. Krišna se ho zeptá kolikrát myslil na jeho svatost. a brahman, řekne, že ani jednou protože se soustředil na kalich.”
- hlásá, že spásy může dojít každý kdo je zbožný, tak aby to neslo mravní ovoce, ale nemusí být ind a může být i křesťan, muslim, atd.
- Vivékánanda svámí (1863 - 1902)
- člověk co donesl zvěst Ramakrišna paramahamsi na západ
- jeho učení velmi atraktivní pro intelektuály
- přinesl myšlenku, že i křesťanství je ok, stejně jako všechny náboženství a ne lpět jen na křesťanství
Vědecká orientalistika a indologie | alternativní náboženství spiritismus, unitářství, Theosofická společnost |
Snaha být věrný indii a jejich tradicím | pozápadněno, úplně obrácené interpretace |
Guru Ošo
- kontroverzní
- dynamická meditace
- v 7:00 ráno cvičení - nedělají to ani jeho stoupenci
Orientální renesance
- společnost 19. století je velmi ateistická
- je touha po nové renesanci
- v česku indické texty zaujali obrozence
- 1893 - Parlament náboženství světa
- doprovodná akce výstavy techniky
- nečekaně velmi úspěšná akce
- nepřijel žádný muslim
- nepozval nikoho z Indiánů
- velmi optimistická atmosféra
- silně zdůrazňována myšlenka míru a rovnosti náboženství
- velký úspěch měl hinduismus a budhismus
- 1896 - společnost védanty
- 1897 - Rámakršnovy mise
Theosofická společnost
- Zakladatelé:
- Jelena Petrova Blavatskaja (1831 - 1891)
- Henry Steel Olcott (1832 - 1907)
- spostředkovali indické texty západu (předklad ale i výklad)
- výklady byli přizpůsobeny západnímu esoterismu
- dodnes západ rozumí indické tradici skrze výklad
- reinkarnace - západ: cool věc, indie: nejvyšší trest
- karma - západ: odplata za něco špatného, indie: skóre podle kterého se reinkarnuji
- duchovní evoluce k bratrství lidstva
- snaha objevit “pranábožeství” co nás všechny spojuje
- srovnávací studium náboženství a filosofie
- studium sil v člověku
- zakládali knihovny v indii a tím zachovali spoustu rukopisů
- indové neřeší stáří textů tak nemají ani tendenci archivovat/zachovávat
- 1879 - Adjár (Čennaj)
- 1907 - Annie Wood Besentová (1847 - 1933)
- velmi neúspěšné pokusy o konvertování lidí k hinduismu
- 1917 - předsedkyně Indického národního kongresu
- nakonec theosofická společnost zahynula, kvůli jejím podvodům neseriózností
- Charles Webster Leadbeater (1847 - 1933)
- homosexuál
- 1911 - odhalení avatara (Kalkí), Maitréja, Kristus
- Džiddu Krišnamurtí (1895 - 1986)
- 1929 - rozchod s Theosofickou společností - veřejně prohlásil, že není avatar
- Německá větev se oddělila a založila antroposofickou společnost
Bhagván Šri Radžníš - Osho
- velmi inteligentní a vzdělaný
- 1953 - osvícení
- 1971 - duchovní učitel, nejblíže tantře
- 1974 - ášram v Púně
- 1981 - Oregon, Rajneeshpuram
- 1985 - Osho, opět Púna
- Pocházel z Jinistické hodiny
- Jinismus - extrémně asketické náboženství
- Velmi kritizoval kněží
- Měl názor, že je cílem se sexem přesytit a pak s ním dát pokoj a věnovat se duchovnu
- Vyhodili ho z univerzity, na které učil
- začal se živit jako duchovní vůdce
- Na západě velmi populární
- byl na něj pokus o atentát, který přežil a uchýlil se do mlčení